nuffnang ads

Thursday, May 6, 2010

Adakah Anda Kedekut & Berkira2 Orangnnye..

Saye? Urmm..tidak. Honestly aku bukan kedekut dan berkira orangnye..Setakat nak bagi aiskrim nenas aku 2-3batang, xde hal. Dah biasa adik beradik ramai. Mainan satu, bleh share ramai2..Ye ke? Aku tak ingatlah time kecik2 dulu share toys ape. Sebab selalu pun buat aktiviti outdoor..main teng2, galah panjang, main getah, main nyorok2, main panas, main polis entry…banyak main kat luar dari kat umah, tak macam sekarang. Kat luar dah tak berape selamat macam dulu…So, sebelum aku menyeleweng cerita ini ke permainan zaman kecik2 aku, baiklah kiranye aku benti kat sini pasal bermain ni…

Ni, Hani Punyelahhhh..Hishh..Nak khena ..Nak khena

Dulu time sekolah rendah, aku susah nak dapat beli kaler pensil. Kira, kalau kwn ade kaler pensil, kira kaye lah tu bg aku. Lagi2 kaler LUNA..meleleh air liur tgk. Kite pakai kaler CLOWN je. Yang ala2 macam takleh kluar warne walaupun telan ditekan-tekan..tak pekat2 jugak, pudar n suram je. samelah dgn eraser..

TIME PINJAM KALER

saye ade kaler CLOWN: pinjam kaler boleh(dgn care yang polite dan kesian)

orang ade kaler LUNA: ermm....awak kan ade

saye ade kaler CLOWN: saye  x ade kaler silver mcm awak

orang ade kaler LUNA: ok..jangan tekan ye..jangan asah.

saye ade kaler CLOWN:ok

(dia ni..oklah. at least bagi jugak)

TIME PINJAM PEMADAM (EARSER)

saye: pinjam pemadam ye..

kwn:jangan tekan kuat2 ye.

saye: (pulak..kalau tak tekan kuat2 sampai esok pun tak tentu padam ni)

Time sekolah menengah pun ade org lagi kedekut..dia ikut tahap jugak. bile dah besar sket..tahap kedekut pun dasyat sket. Perempuan tau..selalu nye yang kedekut pun org pompuan.Ish..ishh..Selalu kalau kat sekolah, tak cukup duit, mesti terpinjam duit kengkawan. So, satu hari sebab tak cukup duitlah..aku pinjam 10sen dr kawan aku ni..Lepas tu aku pun satu, boleh pulak tak ingat nak bayar. Yang peliknye dia ni tak pulak mintak kat aku. Dia gi cite kat kwn2 aku yang aku ni pinjam duit tak reti nak bayar. Akhirnye..sampai kat telinga aku. Haishh..10sen je pun nak berkira. Tapi xpelah..sbb aku pun ckp nak pinjam. Jadi..kena ganti baliklah..Aku pun bayar..Boleh plak dia berbunyi lagi. “Hah..pandai pun bayar..aku ingat dah lupe'”. Chit..ko sepuluh sen pun berkirakan?. Aku ingat sekarang ni mesti dia kaya raya …

Korang pernah tak jumpe orang yang bile dia beli barang kasik kat orang, dan orang tu pakai barang yang dia beli tu..dia akan cakap, “Eh, baju ni yang Makcik belikan kan ..” ko dah tahu..tanye lagi,  nak kasik sume orang tahu ko yang beli ke.? Ikhlas ke mase beli tu? Ke sekadar nak menunjuk2?. Untuk pertama kalinye kalau dia cakap mcm tu, kire oklah…Mesti korang akan cakap, “Huh..yelah ni baju yang Makcik beli, tq ye..”. Tapi…orang akan jadi fed up bile dah 10 kali pakai..pastu 10 kali jugaklah ko cakap bende yang sama. Nyanyuk ape?

Lagi satu..kalau sekadar nak menunjuk2 kat orang yang ko ade beli something untuk mak bapak korang, baik tak payahlah beli..Nape mesti kasik tahu satu kampung, ko ade beli ni…beli tu..Ape perasaan korang kalau ade anak2 yang beli baju..baju ye.. !, (bukan emas ye, bukan kereta atau pun rumah ye.. ) kemudian pakai baju yang si anak ni bagi.( parent seronoklah..sebab ingat jugak anak2 nak belikan baju). Lalu si anak dengan bangganye cakap “ Hah..tengok2..tu baju yang aku belikan. Cantikkan? Jenama KIKO tu..” kat depan sume orang. Siap nak ulang lagi..takut2 orang tak dengar n tak tahu baju tu dia yang beli..Ape masalah ko? Penyakit ape? Show Off!!!

Kalau kedekut..simpan jelah duit tu. Takyah nak belanje2 orang. Lepas tu nak mengungkit. Kalau nak beli barang kat orang, biarlah sebab ko teringat kat mereka2 yang ko nak bagi tu..bukan sebab nak menunjuk2.

Moral of d story, belilah anak2 kaler pensil yang bagus sket..so nanti dia tak nyendeng ngan orang. Peace No War!

16 comments:

MelatiPutih said...

hehehe..aku pun dulu pkai kaler clown yus..kelam nyer warna lukisan aku..slalu dpt B atau C..bila darjah enam baru aku merasa pkai kaler LUNA tu pun yg small size tu..yg cuma ada dlm 10 btg kaler jer..the rest pinjm la ngn member..huhuhu..

Alice Radzib said...

saya tak ngungkit ye.. saya sangatlah ikhlas.. hehehe

SemuaTentangKita said...

hehehe..ni cam entry lepas geram jer. Ke entry terkenang-kenang? Tp mmg betul pun ada maknosia macam tu..klu susah2 baik tkyah bg kan.

Mommyyus said...

Aidura: aku rase, aku pun darjah enam kot baru dapat rase pakai kaler LUNA...tu pun yang kecik. same3

ALICE: ko lah tu..haha, xdelah.

MRSHARIS: haha..ni memang entry terkenang2...

Iz said...

hahahaha lawak siot entry ko.

"Ni Hani punyalahh, nak khena.. nak khena.." lawak gile Hani Marissa.

Yus, mana baju Hani yang jenama Pureen aku belikan dulu..? haha kesian aku.. mampu beli jenama Pureen je :( tapi tetap nak mention jenama tu. hahahaha

my.mastura said...

saya akan berkira kalau org tu jenis berkira...huhu..adil aa kan :D

qamarguyz said...

salam ziarah sis..
salam kenal =)
hehE..nyway ser0nok baca kesah ni..
teringat pengalaman sendiri..life zaman kanak2, remaja in h0stel, malah sampai sekarang pun..biase le jumpa adegan sebegini..
seribu orang seribu satu macam ragam kan,,senyum je la..kui3!

Iz said...

takleh tahan aku.. main panas pun masuk dalam list

MelatiPutih said...

yang main pans tu wat aku tekekeh2 ok..hahah..lawak la yus ni..
apsal aku rasa kagum ngn blog yus ni? aku rasa cam dia lgi terror dari aku la..

p/s: yus, baju jenama "bandung mali" tu hani pakai lagi x?..hahaha..

Iz said...

ye la, aku pun rasa blog dia lagi best dari blog aku.. tetiap hari aku bukak siot. Siap bukak dari henpon lagi lepas tu gigih nak komen, hahha

Mommyyus said...

IZ:aunty iz nak nyanyi lagu im wishing-snow white ngan hani tak?..baju pureen tu..hani tak muat..aku simpan utk anak aku yang seterusnye...pureen ke?aiseh..gap or guees plez lepas ni.

Mommyyus said...

my.mastura:thanks for ur comment. itu takpe..kes same2 kena.

iz: ko pun dulu main panas kan? sekarang kalau nak main, kena tunggu petang..dulu hentam je..

melatiputih & IZ:dura..tengoklah sape akunye mentor. iz d superb. dan jugak ko, jojet n anis. aku curi2 sket..

nadnye said...

sengih sorang2 baca entry nie..lawak

bab nie susah nak citer la tapi k ramai manusia camnie, 10 sen pun kecoh woo..
mintak2 kita dijauhkan camtu

Mommyyus said...

nadye: yelah..mintak2 kite pun xmcm ni. takut..kadang2 kite xperasan, kite pun buat sbnrnye.

Suraya said...

Hahaha...Btol la tu,mmg ade org kedekut centu...siap klau pinjam pemadam xbagi guna side lain lagi..huh!!
aya xdapat pon aiskrim nenas tu...?

Mommyyus said...

suraya:huh..betullah. kalau dia dah padam kat hujung sebelah knn, so maknenye side tu je ko leh gune. kalau pemadam baru, ko jgn haraplah dapat pinjam. "Mak kite tak bagi orang pinjamlah.."
aiskrim tu ade kat umah uji...

nuffnang ads