nuffnang ads

Thursday, April 29, 2010

Waa..tak boleh tido.

Asal mata ni takleh nak tido. Dok guling2 kat katil dekat satu jam pun masih xleh lelap. Last2 aku gi basuh kain. Pakai tangan? Ooohh…tidak. Washing machine tolong basuhkan. Kebetulan aircond compressor kat atas balkoni umah. So, bile aku sidai baju, dalam 2-3 jam dah bleh angkat. Macam ade dry cleaning washing machine..Umah ni kalau pasang aircond kat ruang tamu, kena tutup sliding door, kalau tak rase mcm kat dalam  sauna..sedar2 berpeluh je.
Sambil2 tunggu kain basuh, aku kemas2 rumah n basuh pinggan. Sebab semalam, pagi2 aku dah gi rumah kakak aku. Aku tinggal je umah bersepah..nak kemas umah pun kena ade mood. Ingat nak lari dari kemas umah, sampai umah kakak aku, Santani Luji..Hani dah start buat sepah. Mule2 satu bakul mainan tu dia tuang kat ruang tamu..(dalam hati takpe..mainlah dulu,nanti kemas) Nasib baik kakak aku ni dah biase…
Lepas tu tengah lepak2 kat bilik, terasa keadaan kat luar sunyi dan diam sekali. Mesti ade bende si Hani ni dok syok buat. Ye betul..sedang riang menyapukan losyen kat sume toys yang dia sepahkan tadi. Patutlah diam..Habis losyen Dameer dia habiskan. Tap..kan dah kena jentik.
Mama ngamuk: Nape main losyen?
Hani: Sori mama….
Mama ngamuk: Promise xnak buat?
Hani: Ok..promise.
Aku n Hani pun mengemas permainan bersama2. Lepas tu sambil membebel..aku bersihkan losyen kat toys Dameer tu. Tengah2 lap toys tu, kakak aku lalu.
Mama nye Dameer: Basuh je..xyah lap.
Mama nye Hani: A..ah ek. Ape susah2 dok lap mainan ni.
Boleh tak teringat nak gi cuci je. Mainan tu plastik dan ringan untuk di angkat ke bilik air..napelah tak terpikir. Dekat setengah jam dok lap kat celah2 mainan tu. Dengan tidak sampai 5 minit, aku berjaya bersihkan losyen tu.
Tak lame lepas tu, tengah dok tidurkan Abdul Rahman dengar satu projek pembangunan sedang rancak di jalankan di hall rumah. Ermm..ape plak dia buat kali ni. Masya Allah..rumah Uji sudah jadi Snow House! Habis penuh bedak kat depan.. Itu hangin sudah naiklah.. Adakah aku kecik2 senoty ini?
Tak pasal2 aku kena menyapu dan mengemop..Padahal motif ke sini malas nak mengemas rumah. Erm..Hani..Hani…
Besok ni, dengan sekelip mata je Hani bleh sepahkan umah. Bukan sorang..dia bawak geng daa. itu askar kecik jugak, Abdul Rahman.
Oklah, rase mengantuk. Hapee.. pukul 3am..!! Kena tido ni..

14 comments:

Iz said...

Hahahaha tu ko kena tanya mak limah la. Adekah ko senoty tu masa kekecik.

Elak ngemas umah sdiri, last2 kena g kemas umah org lain lak haha.. Hani.. Hani

Aku tetibe terbangun ni. Rupanya period. Cinabeng la, kenapa period ari ni. Dah la nak travelling :( leceh la kalau period2 ni

Mommyyus said...

awalnye ko bangun? sekarang keaadan umah aku masih terkawal..
ko nak gi Kuching kan? Adakah ko? ko lah kot yg cakap nak g Kuching..betul ke?Ko nak travelling ke mane? ke Kuantan je...

Alice Radzib said...

hahah.. hani hani.. ada je idea nak bikin panas.. imiginasi nak main kalah mak dia time kecik2..

oit, ko pun tak boleh tidur?? pagi tadi abhishek bgn pkl 5am sampai 9.30am baru nak tidur.. lalok alice.. dia nak org cakap dgn dia.. main main.. lepas tu alice senyap dia start nangis.. sabor je.. rasanya dia tak cukup kenyang macam anak sedara iz la..

Mommyyus said...

ALICE: itulah..imiginasi yang memanaskan orang je. "hani main snow ma.." haaa..banyaklah snow ko. Sebelum ko sampai semalam, yus baru je mop lantai..

Pagi tadi kul 7lebih yus dah terbangun..ko cubelah bagi cereal..mana tau dia lapar. ko tanye iz kakak dia bg makan cereal ape kat ferdi.

aizat the husband said...

mana B dalam story nie

Mommyyus said...

Waktu kejadian..awak tengah keje. n tido.

Nia said...

Salam ziarah Yus, thanks for visiting my blog ya.

bila baca dia tabur bedak tu, teringat pulak my mom komplen i dulu masa kecik suka tabur cereal keliling rumah. haha, no wonder la anak i pun ikut perangai maknya ni.

dgn anak2 ni mmg tak boleh stop kan, ade je benda kita kena kemas. huhu..

Alice Radzib said...

hahaha.. snowing snowing ma...

tu la.. tunggu iz bukak comment kat sini..

Mommyyus said...

no prob nia..Hani kalau hantar baby sitter memang jd mangsa dera je, kalau org tu tak sabar.haha..tabur cereal keliling umah...nak pagar rumah ke?

Alice: hani tak puas kot gi snowing hari tu. Hani mintak cik alice bawakan pulak.

santaniluji said...

thak nhak lah!

Mommyyus said...

ape?nak kena..nak kena..

Iz said...

aku pun tatau la ape nama cereal tu.. tapi memang halus gila la.. tak sure lak along campur dalam susu ataupun suap. rasanya masa 2 bulan tu, dia masuk susu kot.. pastu dah besar sket baru suap..

hamik kauuu.. tido lenaaa.. dan sekarang membesar seperti juara

Alice Radzib said...

hhahahah.. tergelak alice.. hani kalau minta tolong.. dengan selamba dia akan jawab.. tak nak la..

Suraya said...

hani...hani...

nuffnang ads