nuffnang ads

Sunday, April 25, 2010

Rantai Hani Di Ragut..!

Petang tadi aku dan family pergi ke pasar malam kat Taman Tun..Entah macam mane tetibe Hani punye rantai kena ragut. Kurang hajaq punye pencuri..Orang pegi pasar nak cari makanan, ko datang nak mencuri.

Sebelum tu aku ngan Abdul Rahman sempat beli laksa n popiah basah kat kedai Che pah. Aizat beli belon n jagung ngan Hani.

Lepas tu baru kiteorang jumpe balik kat kedai yong tau fu. Aizat tengah pimpin hani sambil memilih yong tau fu dia. Aku tengok  Abdul Rahman kat dalam stroller. Jalan xdelah sesak sangat, sebab baru lepas hujan. Orang tak ramai lagi. Cume kereta je dok lalu lalang kat tengah2 pasar tu. Dasar pemalas..turunlah kete woi...pegi parking. Korang ingat Mcdonald ape, ade drive thru..main order2 kat tingkap. Benci aku orang macam ni, tak fikir orang lain yang jalan kaki kat situ. Tibe2 je aku hot.

So, aku tengok Aizat macam susah je nak pilih makanan dia, aku pun cakap ngan Aizat, biar aku bawak Hani n Abdul Rahman kat tengah divider tu. Luas sket.. Takde kereta lalu lalang, senang sket nak tengok orang. Baru beberape langkah selepas aku gerak dari Aizat, Hani menangis macam kena belasah, kiteorang ingat dia nangis sebab nak stay ngan Aizat. Rupenye dia sakit kena ragut. Siut betul...Dorang ni kenape ek? Tangan tu panjang sangat sampai tak terkawal. Memang dasar pencuri..perompak..penyamun..penjahat! Cubelah cari duit n rezeki yang halal sket. Buatnye lepas mencuri tu mati kena langgar, hah..tak ke azab lepas tu.

Tengok dia nangis dasyat sangat, aku try pujuk dia.
MAMA: Nape ni Hani ?Daddy bayar dululah..
HANI: Aunty ma..ambik rantai hani. Hani sakit....
MAMA: Hape..? (sambil mate aku melirik kat leher dia, Ya Allah..Baru aku perasan rantai dia takde, leher dia merah2, badan aku terus mengigil)
HANI: Aunty amek dah....(dengan muke kesian)
MAMA: Mane aunty tu?(bajet bleh jumpelah pencuri tu, dah pasti dia skrg kat kedai pajak, pastu enjoy kat One utama)

Kesian Hani, nasib baik dia takde ape2. Tak jatuh ke..berdarah ke. Cume melecet dan merah sket kat leher. betul2 kesian tengok muke dia. Tapi...makan tetap makan. Lepas aku pujuk2 dia, Hani mintak jagung yang Aizat beli tadi. habis jugak satu batang. Tak lama tu, Aizat sampai..Aizat ade perasan dua orang pompuan Indon kat bank mase dia kuar duit. Tak tahulah kalau dorang ni  terlibat dalam cerita di atas.

Aku , Hani n Abdul rahman masuk dalam kete. Aizat pulak cube tengok2 kalau-kalau ade pompuan Indon tu.

HANI: Daddy pegi mane mama?
MAMA: Daddy pergi cari rantai Hani.
HANI: Oo..Aunty amek lah ma.
(Tak lama tu Aizat masuk kete)
HANI: Mane rantai Hani?
DADDY: Takde dah..
HANI: Biarlah aunty tu...(ayat macam redho je rantai dia hilang)
MAMA: Nanti daddy beli rantai baru k
HANI: Ok.

Dalam kereta, Hani diam je. Duduk sambil terkebil-kebil mata. Macam sedih je. Selalu susah Hani ni nak duduk diam tak cakap dan buat ape-ape. Kecuali dia tengok cd kat dalam kereta. Bile tanye cakap pelan je, macam orang tak larat. Nak cakap dia mengantuk, dia baru je bangun tidur sebelum pergi pasar tadi. Aku rase dia terbayang-bayang makcik bengong tadi kot. Bile tanye, dia cakap " Hani nak sleep lah..hani tired mama..". Aku cakaplah " Ok..." Tak lame lepas tu, dia betul tertido..Sian anak mama. Sorry mama careless tadi..

Harap2 aunty yang curi rantai Hani tu, terima balasannye..

*Hani masih tidur

15 comments:

hazwan said...

erm...xpe lh yus,,xde rezeki...mungkin dgn kes nie..korang suami & isteri ambk pengajaran n lbh brjaga-jaga or brhati-hati ngan org sekeliling ko... erm,slmt hani xde paper just rantai hilang...Rantai hilang, boleh beli, but jawa????? sapa nk gantikan....engt tu & renung2kn lah..semoga korang xcareless lg pabila jmp makanan didepan mata......

punca-punca hani kene ragut :
1.Yus panas ngan kereta lalu lalang kt sebelah.
2.Yus bwk dua org anak sekalie, so akn ade miss pandang nyer...confirm.
3.Yus careless ngan makanan pasar malam so,smpy xjenguk anak2nyer.
4.Aizat pn xsabar tgk mknann pasar mlm.
5.korang suami isteri kene ajar anak2korang menjerit klu ade org xknal pegang dye org. so senang keje korang.

Kesimpulannyer : makanan penyebabnyer....

Iz Yahya said...

Oh my god! Nasib baik tak berdarah leher hani. Gila kurang ajar tul lah.

Aritu kak ju kena ragut. Ni hani lak. Ko hati2 yus. Nasib dia ragut je. Kalau diapa-apakan hani tu lg la naya. Gila la diorg ni.

Aku nak betulkan sket ayat kau. Orang Indon ok, bukan org hendon. Hendon tu nama nenek Johor aku. Hahahahaha

Mommyyus said...

HAZWAN: yelah..tapi bende dah nak jadi. Kalau kite berhati2 dan bersiap sedia pun, kalau bende nak jadi,jadi jugak..tapi syukur xde pe2 jadi kat hani.

IZ: Xde berdarah pun, org pompuanpakai tudung. seperti ape yang hani ceritalah..mcm mane ko nak tahu makcik2 leh ade hati nak mencuri. Sori aku salah eja, xde niat pun.aku dah betul kan.

Iz said...

Ahahah xde la yus, aku x kesah pun. Hhahahhaha. Esok kalau aku free, aku g jenguk ko dan mangsa ragut ok..

hazwan said...

a'ah btul,btul,btul.......

tinie said...

huhu...siannyer anak ko..seb baik x de paper...ari yg korang g pasar tu, ak pon ade kat pasar tu ri tu...tp lam kol 6 lbh..mmg baru pas ujan...x pe lah, biarlah die terima azab satu hari nanti...

Mommyyus said...

TINIE: Ooo...ko ade kat situ jugak ke? Ingat nak cari sayur ngan ikan sket, dah jadi camtu, terus baliklah..Alhamdulillah xde ape2. Aku betul2 tak perasan org tu, sbb tgh lintas jalan kat depan maybank tu.

Suraya said...

Diorang ni kena kat batang idung sendiri baru tau rase camane kena ragut...bongek,budak kecik pn nk ragut...

Hazwan:Rantai hilang boleh beli, but jawa??Jawa ke Nyawa??hihi...

aizat the husband said...

sian sayang daddy..takpelah janji hani selamat,

Bersalah plak tak report, atleast org area pasar mlm sana tahu yg ada bajingan berkeliaran area tue..

hisss sekelip mata, tak perasan pon

Mommyyus said...

Haha..Hani cakap aunty tu, makan rantai dia. Beria-ria tunjuk camne aunty tu masukkan rantai tu kat dlm mulut. Tak tahulah betul ke atau sekadar tambahan cerita...

santaniluji said...

nanti suruh daddy beli yg besor sikit...tapi buat rantai perut senang orang tak nampak...BESAR PUNYER!

Mommyyus said...

hahha..rantai perut?tak boleh ..lagu nampak.sebab baju hani sume fit2. cik uji bagi yang cik uji punyelah.."i dulu ade tau satu...hahaha"

Iz said...

hahahaha.. Aya, aku pun memula ingat.. "eh kejawaan ke yang tak boleh ditukar ganti?" sebab mmg darah jawa kan.. tatau la nyawa ke.. jiwa ke..

Alice Radzib said...

hahaha.. kau siot je yus.. sempat lagi kan..
"rantai tu ada kat mana tak.. letak sepah"

Mommyyus said...

IZ: aku pun ingat jiwa..hilang jiwa?selalu kalau orang cakap jiwa, mesti sekali dgn raga..jiwa raga. Hilang jawa..?

ALICE: Ini emas ringan kan? dulu saya ade yang tebal2, tapi dah gadai...wahaha,masih lagi..xnak kalah

nuffnang ads