nuffnang ads

Wednesday, July 27, 2011

Otak Anugerah Terhebat Dari Tuhan.

 

Sedang aku dok runsing pikir pasal susu ape yang terbaik aku nak bagi dekat Faris, sampai jammed otak aku ni macam nak pitam (over kan?). Tetibe dapat idea yang bernas lagi geliga (dalam serabut2 kepala otak,masih mampu berfikir secara rasional). Alhamdulillah…

Kenapalah dok serabutkan bende2 yang sepatutnye tak perlu di pening2kan pun. Susu aku ade,bukannye xde. Masalahnye cume tak berape nak banyak untuk di simpan sebagai stok mase Abdul Faris kat taska nanti. Daripada aku dok beli susu macam2 brand nak sesuaikan dengan Faris, lebih baik aku beli susu aku & makanan2 yang boleh banyakkan susu aku sendiri. Dahlah susu bayi bukan murah2 beb, satu tin kecik pun RM50-RM60 paling murah. Kalau dia minum,xdelah terasa sangat. Ni dia muntahkan balik,pastu naik ruam,pastu amukan…last2 aku yang penat.

Petang tadi sementara aku tunggu Aizat balik, kononnye nak bawak Faris pergi paed mintak nasihatlah. Dok aku berkira-kira antara nak jumpe doktor atau terus je beli susu lain, tetibe dapat ilham. Macam ni lah lebih kurang dialog yang bermain dalam otak aku ni:

“Consultation Fee je dah RM300, buatnye dia nampak ruam kat leher Faris, nak bayar untuk ubat cream lagi, pastu nanti dia syorkan susu… nak beli susu lagi. Buatnye susu yang dia syorkan tu pun tak ok. Arghhhh… Kesian Faris, dah macam bahan uji kaji plak“

“Ehh..kenape aku tak search kat internet macam mane nak produce banyak susu. Aku dok cari susu formula je.. pasal soya lah. Haishh..”

Banyak info dan petua aku dapat dari sini, http://syamilamohd.com/2010/08/petua-banyakkan-susu-ibu & http://honeysour00.blogspot.com/2010/05/petua-tambah-susu-badan.html

Kite kena prepare dari segi rohani, psykologi, pemakanan, cara minum, supplement, urutan, kerap menyusu bayi &  kalau pam biar sampai kosong. Sebab dalam pemahaman aku, dia  mcam machine yang dah siap setting (aku download setting ni lepas bersalin dulu). Bila susu habis,setting dia,kena tambah… habis tambah… gitulah

Makanya, hati aku terasa lega sedikit. Berpandukan info yang aku dapat, aku cube buat pemerahan, walaupun macam xde ape pun. First aku minum susu panas, legakan fikiran..fikir yang elok2, tgk gambar Faris. Kemudian mula… Betul! Menjadi! Mule2 memang tak keluar ape. Lepas dalam 5minit macam tu, banyak sekali, mencurah2. Penuhlah satu botol 5oz (tadi xde langsung ye)

Semangat nak mengepam susu tengah berkobar-kobar. Kalau misi ini berjaya, plan seterusnya nak beli electronic breast pumplah bile dapat gaji pertama nanti. Lagipun sekarang Faris dah 5 bulan, 15hb August depan dia dah 6 bulan. Dah boleh sulam2 dengan nestum & makanan. So tak banyak sangat minum susu pun lepas tu. Sempatlah nak mengumpulkan susu sebanyak mungkin. Kalau dia dah setahun, barulah aku fikirkan nak tukar susu plak.

Secara rasminya, saya membatalkan misi yang sebelum ini. Tak perlu susu formula mu. Moooooo….

8 comments:

santulus said...

kalau makan durian lagi byk susu ko yus...flavor durian lagi...

santulus said...

makan durian kalau...rasa durian susu ko...mesti faris lagi suka...yok beli durian dari ko beli susu..

Mommyyus said...

tulah...betullah. Pening2 dibuatnye..

Coffee Mama said...

Setuju! Good luck yus!

Iz Yahya said...

hebat kau. nasib baik berjaya kan. Betul la kau cakap, faris dah boleh sulam dengan nestum & bubur, so shud be ok. Yakin boleh!!

I'm not a chef said...

betul betul betul... hisshh dah berapa banyak dah rugi.. dok kaji2 pasal susu.. tapi minda tak nak kaji.. kekekek... walau apa pun selamat mengepam tetek.. nanti beli brand medela atau spectra punya breast pump murah gak...

Almiraz said...

Tu la kan masa post u yg lps, i kata keep on pumping kan? So that you keep on breastfeeding.setengah org tak suka kita asyik ckp breastfeeding je. Mmg its all in your mind. Kena rilex, jgn stress nti susu tak keluar. Kena happy je. I'm happy for u babe. Baca blog farhan sara kids and mysuperkids utk fakta2 susu ibu n formula...dan utk bagi semangat bila susu down....dan bila patut amik ubat tahan muntah....kekeke

jojet said...

hebat ko yus! geliga! bernas!

nuffnang ads